Jakt & Jägare

22 december 2014

Älg i sikte

Årets älgjakt har minst sagt gått trögt, ingen av de 4 älgar vi har på licensen har vi lyckats fälla.
Men den gångna veckan kom vi i alla fall närmre, om det kan vara någon tröst. I onsdags fick jag höra en älg som tyvärr fått vind av mig dess för innan, så ja hoppet tändes lite. I torsdags stod två älgar på en fälla när jag kom körandes ut till mitt pass, men de gick iväg och klarade sig denna gång.
När det sedan blev dags för lördagsjakten så hörde jag på radion att två rådjur gick undan för hunden mot mitt håll. Klart man blir lite mer alert då, och ja visst de kom ut på ca 20 m men bara geten valde att kliva ut på skogsvägen Killingen vände precis innan diket, jaja det var trevligt att få lite närkontakt med det vilda.
Just som de lämnat scenen märker jag något som rör sig bland träden, är det inte en älg??? jo visst en stor svart skugga rörde sig mot mitt pass. Han stannar på kanske 60 m, perfekt läge, om det inte var för de två tallarna som skymde bogen. Ok ett steg till så smäller det... visst han tog ett steg, men vände samtidigt baken mot mig, tja bara att ta ner bössan och flytta några meter till nästa skjutgata. Där kommer han som planerat men stannar med bara huvet synligt och givetvis får han då vind från mig och drar iväg!!! Passerar näste skytt också men även där var det träd i vägen. Jaja han fick klara sig ett tag till.

Efter korvgrillning och lite av det sedvanliga "ljugandet" var det dags för nästa såt. Nu var det jag och BimBim som skulle göra jobbet, och visst hittade hon rådjur och drev ca 500 m, passerade en skytt på lite långt håll släppte och kom tillbaka.

Nu får det vara lite julefrid i skogen, men på annandag jul är det åter dags för lite jakt.

God Jul på er var rädda om varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar